طرح توانمندسازی صدف

طرح توانمندسازی شغلی صدف؛ بستر ارتباط دانشگاه و بازار کار

مقدمه

چالش های اشتغال و بیكاری یكي از مهمترین مسائل اجتماعي روز در كشور به شمار مي آید. با توجه به میزان رشد جمعیت در دو دهه گذشته می توان آن را مهمترین چالش اجتماعي چند دهه آینده نیز به حساب آورد. فاصله بین بخش صنعت و آموزش های دانشگاهی و عدم انطباق این آموزش ها با نیازهای بازار كار، مشكل اساسی است كه منجر به افزایش مستمر نرخ بیكاری دانش آموختگان دانشگاهی مي شود. دلایل متعددی منجر به بروز این پدیده شده است. یكي از دلایل مهم،عدم مهارت های مورد نیاز بازار كار و یا به عبارت دیگر ضعف در مهارتها (به ویژه مهارتهای نرم) در بین دانشجویان و فارغ التحصیلان است. به بیان ساده تر از آنجایي كه تعداد زیادی از دانشجویان مطابق علاقه شان به دانشگاه یا رشته تحصیلی شان وارد نشده اند و دانش تخصصي موجود، در برخي مواقع، متناسب با نیازهای بازار كار نیست و نیز نیروهای انسانی در مهارت های نرم مورد نیاز بازار كار ضعف دارند، باعث شده بیكاری در بین دانشجویان و فارغ التحصیلان افزایش یابد كه این به نوبه خود وظیفه دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری را بیش ازپیش سنگین تر می كند.

یكي از رسالت های مهم بنیاد نوآوری و توسعه فناوری دکتر محمود شیخ زین الدین، هم افزایي بین صنعت و دانشگاه است و این هم افزایی از طریق استفاده از دانش تخصصی و نیروی انسانی دانشگاه ها در صنعت صورت مي گیرد. تمامي این موارد باعث شد تا توانمندسازی نیروی انسانی از اهمیت ویژه ای برخوردار شود. در این راستا بنیاد دکتر شیخ زین الدین با همکاری پویش پیشتازی و حمایت معاونت علمي و فناوری ریاست جمهوری و  پارک فناوری پردیس تهران اقدام به برگزاری طرح توانمندسازی شغلی صدف نمود. هدف این طرح توانمندسازی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی برای تسهیل ورود آنها به بازار كار (زیست بوم كسب و كار) و هدایت در مسیر شغلی و حرفه ای مناسب و متناسب با شخصیت، استعداد و توانمندی های هر فرد است. همچنین این طرح اهداف دیگری را نیز دنبال مي كند كه مهمترین آنها عبارتند از:

  • ایجاد تناسب بین مهارت های مورد نیاز بازار كار و آموخته های دانشجویان و فارغ التحصیلان
  • استفاده بهتر و مناسب تر از خروجی های دانشگاه ها در صنعت
  • خودشناسی افراد و انتخاب مسیر درست شغلی

به طور كلی افراد با حضور در این دوره، ابتدا خود را شناخته، از استعدادهای خود آگاه می شوند و نقاط قوت و ضعف های خود را مورد تحلیل قرار مي دهند. شركت كنندگان در این طرح با حضور در كارگاه های توانمندسازی، در واقع به دنبال فراگیری مهارتهایی هستند كه جهت ورود به بازار كار ضروری بوده و با كسب آن مهارت ها، احتمال جذب خود را در بازار كار افزایش می دهند.

کارگاه شخصیت شناسی شغلی و آزمونهای شخصیت شناسی: هر فرد با توجه به علایق، استعدادها و توانمندی های خود برای كار خاصی مناسب تر است و باید یک شغل متناسب با شخصیت و توانمندی خود پیدا كند یا ویژگی های شخصیتی لازم برای مشاغل دیگر را شناخته و آنها را در خود تقویت كند. به طور كلی آزمونهای شخصیت شناسی به افراد كمک مي كند تا علائق و استعدادهای خود را بهتر بشناسند و متناسب با آن، شغل بهتری انتخاب نمایند و با تقویت برخی ویژگی های شخصیتی، خود را برای شغل فعلی آماده تر كنند. در این كارگاه از طریق برگزاری آزمونهای شخصیت شناسی مانند EQ, DISC, MBTI, HOLLAND, NEO سعی می شود شرکت کنندگان به خودشناسی برسند. همچنین در این كارگاه افراد با تیپ های مختلف شخصیتی و در نهایت با تیپ شخصیتی خود بیشتر و بهتر آشنا می شوند.

کارگاه آشنایی با سبک های شغلی: به طور كلی كارمندی، كارآفرینی و فریلنسری (خویش فرما) سبک های شغلی رایج هستند. در این كارگاه شركت كنندگان با انواع این سبک ها، توانایي های لازم و معایب و مزایای هریک آشنا شده و همچنین در خصوص فراوانی هر یک از این سبک های شغلی در بازار كار به بحث و بررسی می پردازند. به طور كلی هدف از برگزاری این كارگاه، آشنایي افراد با سبکهای شغلی و شناخت سبک شغلي مناسب خودشان می باشد.

کارگاه روندهای بازار کار و مهارتهای مورد نیاز شغلی (سفری به آینده): به طور كلی این كارگاه روندهای آینده بازار كار را به شركت كنندگان معرفی می کند. اینكه فضای بازار كار در حال حاضر و در آینده به چه مهارت هایی نیاز خواهد داشت.

کارگاه رزومه نویسی و مصاحبه شغلی: به طور متوسط كارفرمایان برای بررسي هر رزومه كمتر از 10 ثانیه وقت مي گذارند. یک رزومه باید آنقدر مناسب باشد تا در همین چند ثانیه كارفرما مهارت حرفه ای فرد را دریابد؛ چرا كه اولین قدم برای وارد شدن به بازار كار، داشتن یک رزومه مناسب و استاندارد است. بعد از داشتن یک رزومه مناسب و استاندارد، رفتار مناسب در جلسات مصاحبه، گام نهایی برای جلب نظر كارفرما جهت استخدام است. در این كارگاه نحوه نگارش یک رزومه حرفه ای و نحوه رفتار در جلسات مصاحبه شغلی آموزش داده می شود.

کارگاه اصول و فنون مذاکره: در این كارگاه شركت كنندگان با واژه "مذاكره" و انواع روشهای اصول و فنون مذاكره جهت ایجاد ارتباط درست در سازمان و یا هرجای دیگری آشنا می شوند.

کارگاه ارتباطات موثر: مشكلي كه اغلب كارجویان با آن مواجه هستند، عدم توانمندی درست در ارائی توانمندی های خود در جلسات مصاحبه و در محیط كار است. آنها نمي دانند با مدیران بالادستی و سایر همكاران چگونه رفتار كنند. چه رفتارهایی باعث اعتماد بیشتر مدیران مي شود و چه رفتارهایی در محیط كار موقعیت شغلی آنها را به خطر مي اندازد. به طور كلی این كارگاه با بیانی جذاب و كاربردی و با اشاره به مصداق های واقعی سعي در ارائه این مسائل دارد.

کارگاه تجاری سازی یافته های پژوهشی: در این كارگاه مفاهیم خلاقیت و نوآوری، كارآفرینی، كارآفرینی در ایران، دانشگاه كارآفرین، مدل های تجاری سازی و یافته های پژوهشی ارائه مي گردد. همچنین مدرس با بیان مسائل تجاری سازی، اهمیت و اهداف آن، به بررسي و تحلیل فرآیند تجاری سازی، الزامات وعوامل مؤثر بر آن، مالكیت فكری و چالش ها و موانع تجاری سازی اشاره مي نماید.

کارگاه آشنایی با دیجیتال مارکتینگ: اغلب كسب وكارها به دنیای دیجیتال، بازاریابی دیجیتالي یا دیجیتال ماركتینگ ورود پیدا كرده اند. در این كارگاه مباحث آشنایی كامل با وظایف یک دیجیتال ماركتر، آشنایي با انواع ابزارهای موجود در بستر دیجیتال برای معرفی محصول یا خدمات، نحوه كسب اعتبار در بین مشتریان، نحوه راه اندازی وبسایت و استراتژی درآمد، بازاریابی برای موتورهای جستجو و موارد مشابه كه از نیازهای اصلی تبدیل شدن به یک دیجیتال ماركتر حرفه ای است ارائه مي شود.

کارگاه آشنایی با مدل های کسب و کار: در این كارگاه به معرفي نقش و تعریف مدل طرح كسب وكار (Plan Business) پرداخته مي شود. هدف اصلی برگزاری این كارگاه، آشنایی هرچه بیشتر با فرآیند راه اندازی یک كسب و كار موفق مي باشد. فرآیندی كه از ایده كسب و كار (Idea Business) و تبدیل آن به یک مدل كسب و كار (Model Business) از رابطه میان مشتری، محصول (یا خدمت)، هزینه ها و درآمدها رمز گشایي نموده و در انتها اهمیت داشتن یک طرح كسب و كار را بیان می نماید.

دوره جامع طراحی مسیر زندگی و شغلی: علایق شغلی ما چیست؟ در مسیر شغلی به دنبال چه چیزی هستیم؟ چگونه شغلی رضایت بخش و ارزش آفرین داشته باشیم؟ شغل چه جایگاهی در زندگی ما دارد و چگونه بین شغل و باقي جنبه های زندگی تعادل برقرار كنیم؟ این ها بخشی از سؤالاتی است كه در دوره جامع طراحی مسیر زندگي و شغلی به آنها پرداخته شده است. این دوره بر اساس روش لابراتوار طراحی زندگي دانشگاه استنفورد به صورت كاملا كاربردی ارائه می شود و درواقع تلاشی برای تبدیل زنده مانی روزمره به زندگانی است. این دوره در قالب پک 10 ساعته برای تمامی شركت كنندگان اجرا شد.

بخشی از سرفصل های این دوره عبارتند از:

  • پیدا كردن علاقه شغلی
  • كسب دیدگاهی جدید در مورد دنیای شغلی امروز
  • برنامه های 5 ساله
  • تعادل كار و زندگي
  • مهارت یادگیری
  • شبكه سازی
  • مدیریت توجه
  • سازماندهي و...

یكي از بخش های مهم این دوره به این موضوع اشاره دارد كه مهم نیست الان در چه وضعیتی هستید و مهم نیست تا اینجا مسیر زندگی را چطور گذرانده اید، هیچوقت برای طراحي یک زندگي رضایت بخش دیر نیست.

کارگاه مشاوره شغلی: بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان تمایل دارند به صورت رو در رو با متخصصین رشته خود در صنایع مختلف هم صحبت شوند ودرباره وضعیت آینده شغلی خود و انتخاب هایی كه دارند بیشتر بدانند. در این بخش با حضور خبرگان و افراد موفق در صنعت و افراد موفق حاضر در صنایع مختلف، جلساتی به تفكیک رشته ها و در گروه های 10-50 نفره برگزار شده و دانشجویان با بیان شرایط تحصیلی و شغلی خود از تجربه و راهنمایی اساتید و خبرگان بهره مند می شوند.

بازدید و آشنایی با زیست بوم نوآوری و فناوری کشور: یكی دیگر از بخش های جذاب و منحصر به فرد این دوره، تورهای بازدید و آشنایی با زیست بوم نوآوری و فناوری كشور است. در این راستا شركت كنندگان در یک اردوی یک روزه، بازدیدی از پارک فناوری پردیس در استان تهران و پارک های علم و فناوری و مراكز صنعتی در شهرستان ها خواهند داشت. در این بازدید افراد ضمن آشنایی با شبكه نوآوری تهران و خدمات قابل استفاده آن، با مراكز زیرمجموعه پارک فناوری پردیس نیز آشنا می شوند. همچنین شركت كنندگان بازدیدهایی از برخی از شركت های دانش بنیان و مراكز نوآوری و شتابدهنده های عضو پارک انجام دادند.

پانل از کارمندی تا کارآفرینی و پانل انتقال تجربه: كارمندی یا كارآفرینی چالشی است كه بسیاری از دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان به آن می اندیشند. برخی از افراد كارمندی را خسته كننده دانسته و مي خواهند مستقل باشند. از طرفي راه پر پیچ و خم كارآفرینی هم دنیای خود را دارد و هركسي نمي تواند سختي های آن را تحمل كند. هدف از برگزاری این پانل آشنایی با كارآفرینان موفق و استفاده از تجربیات آنهاست.